الأحد، 4 أغسطس 2013

بسم الله
مش عارف ابدأ منين الموضوع بس الصراحة انا فعلا زعلان علي حال مصر واللي وصلت ليه علي الرغم من اني مش بحب سياسة بس نظرة الي مايحدث في الشارع المصري انقسامات داخل المجتمع هدفها ايه ولازم نعرف اعدائنا مين داخليا وخارجيا ومين مصلحته مصر تكون ممزقة كده لو جينا حسبناها خارجيا هنلاقي اسرائيل طبعا ابحث عن اي بلاء في العالم تجد اسرائيل وراءه من 65 سنة وهي موجوده زي السرطان في الجسد العربي وبعد تحرر البلدان العربية من التدخل الاجنبي وبدأت سياسة فرق تسد وهي لحد فترة قريبة كانت خايفة من 4 قوي( مصر - سوريا - عراق - ليبيا ) ثلاثة وقعوا فاضل ( مصر ) الدور عليها امتي وانا متأكد انها ورا مصايب كتير بتحصل جوا مصر وخارج مصر تضرها ايضا لان من مصلحتها وتعتبرها مساله امن قومي ليها زعزعة الاستقرار في البلدان المحيطة وهز الامن الداخلي وده اتعلمته ايام ما انا كنت في الجيش ان من استراتيجية اسرائيل عمل ما يسمي بالحرب الوقائية اي نقل الحرب في ارض العدو قبل ان تاتي الحرب الي ارضها وده اسمه الحرب الدفاعية وده للاسف اللي بطبقه ببراعة علي ارض الواقع وللاسف فيه ملايين بتنساق ورا اهدافها الغير معلنه وطبعا هي مش هتحاربنا وتقولنا ( هيه انا بحاربكم يا مصريين ) لان هي عارفه كويس ان زمن المواجهات المباشرة ذهب وولي لذلك تستخدم اساليب اخري في الحرب فياريت الشباب لا ينساقوا للفتنة بين المسلمين والمسلمين وكذلك المسلمين والمسيحين لاننا في الاخر مصريين وعلي فكرة انا مش متفق كليا مع وزير الدفاع ( السيسي ) لكن الصراحة هو وضعه محرج فعلا لان لو ممسكش البلد بايد من حديد هتفرط ولكن مكانش ليه لازمة لقتل كل العدد ده وبرده لا اتفق مع سياسة الرئيس السابق( مرسي) لانه طيب وغلبان زياده عن اللزوم والصراحة شخصيته ضعيفة للغاية لا تصلح حتي لرئاسة شركة فما بالكم برئاسة دوله كبيرة زي مصر ففعلا للاسف انا راي الشخصي انه يمسكها قوات مسلحة لغاية الانتخابات ويمسكها راجل قوي الشخصية وذو خلفية عسكرية علشان يكون منظم وحازم وربنا معانا جميعا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق